Semalam (13/7/2011), saya mengikuti satu kursus Marketing secara in-house. Kursus ini dikendalikan oleh En. Salman Tan Eng Wah. Beliau sememangnya amat berpengalaman dalam bidang ini dan telah mengendalikan kursus dengan berkesan. Contoh dan perkongsian yang beliau berikan amat jelas dan cocok dengan realiti. Yang paling penting, beliau berjaya membuat penyampaian "bercakap dari hati".
Bermula dengan memberi asas marketing, beliau menerangkan bahawa marketing adalah satu bidang yang cukup luas dan bukan sekadar usaha mendapatkan projek atau mewar-warkan tentang sesuatu produk atau perkhidmatan sahaja. Oleh itu, marketing boleh dikatakan sebagai satu "way of thinking".
En. Salman menegaskan perkara utama yang perlu diberi penekanan ialah The Concept of Thinking (Thought). Konsep ini bukan saja teras dalam Marketing tapi merangkumi semua perkara dalam kehidupan. Antara isi utama yang beliau kongsikan dari segi pembangunan diri :
1. THINK! Why are you here?
2. THINK! How to satisfy your customer NEEDS?
3. ALWAYS THINK! Based on your objectives.
4. THINK! How to position yourself/your product in other people's mind?
5. SHARPEN your THINKING! Knowledge is the key to everything.
6.DEEPEN AND WIDEN YOUR THINKING!
7. COMMUNICATE your thinking! With confidence.
8. Build your THINKING PROCESS!
9. ACTIVATE THINKING! Brainstorming and classification activities - psychological process
10. Self-justification; THINKING - What type of war, determine what weapon to use.
En. Salman juga turut berkongsi kerangka pemikiran asas untuk mengemudi pemikiran dalam setiap situasi:
1. Where are we now? (Status check)
- Objectives / positioning (what so unique about you, what are you selling) / competition
2. Where are we going?
- S.W.O.T. analysis (important to know yourself)
3. How will we get there?
- Roadmap / budget / resources / strategic partners
Untuk mengukur tahap komitmen kita dalam membuat sesuatu, En. Salman mencadangkan kita muhasabah perkara berikut:
1. How well do you know about what you're doing?
- What is the best strength?
- How well you're connected?
2. How well do you know about the products and services?
3. How well do you know yourself?
- Jika tiada tv dan internet, apa yang anda akan buat?
4. If you can change your job description, what it will be?
Secara keseluruhannya, En. Salman membina skeleton pemikiran yang merupakan pasak asas menentukan halatuju tindakan setiap individu. Walau berkongsi ilmu dan pengalaman dalam bidang marketing, idea dan isi yang beliau sampaikan boleh diguna dalam segenap aspek kehidupan. Saya boleh membuat kesimpulan ; marketing adalah kehidupan.
Lao Tze : "When I let go of what I am, I become what I might be"
No comments:
Post a Comment