sambungan dari Post yang lepas Mengambil iktibar dari bangsa-bangsa berjaya 4
iv. Jaringan
a. Memiliki jaringan rasmi dan tidak rasmi.
Jaringan diwujudkan untuk menjana kekuatan bangsa mereka.
Aspek kebajikan amat ditekankan dan diberi perhatian.
b. Wujud institusi dan organisasi yang membantu survival bangsa.
Keadaan diaspora memerlukan mereka membentuk institusi tersendiri yang mampu mengukuhkan keadaan dan menjaga kebajikan mereka.
Komuniti yang terpisah menjadi faktor pendesak untuk membentuk organisasi yang mampu menjamin kekuatan bangsa.
Kekuatan institusi ini mampu menyaingi peranan sebuah negara dalam menjaga kebajikan rakyatnya.
Institusi yang ditubuhkan ini merupakan organisasi yang terpisah dari sistem kerajaan sesebuah negara yang diduduki oleh kelompok Yahudi tersebut. Ini bermakna institusi tersebut mempunyai modal tersendiri dan dibangunkan dengan kekuatan bangsa Yahudi sendiri.
c. Membina kemampuan untuk menjamin manfaat kepada bangsa.
Mewujudkan modal sosial (social capital) melalui keahlian dalam jaringan hubungan dan struktur sosial yang lain.
Konsep modal sosial ini menjadi jambatan kepada jurang antara keutamaan bangsa Yahudi dan perincian modal insan.
d. Kepadatan dan kekuatan ikatan hubungan.
Mempunyai ikatan hubungan yang kukuh dalam komuniti yang terhasil dari pendidikan dan organisasi perkumpulan (communal organizations).
e. Meletakkan pengetahuan sebagai prosedur dan dikongsi bersama.
Segala pengetahuan yang dimiliki dibukukan dan diajar kepada generasi baru.
Kemahiran organisasi, jaringan sosial, pencapaian pendidikan dan bentuk idea bantu kendiri (self-help) yang dibina sepanjang diaspora disatukan. Kejayaan usaha ini dilihat apabila Yahudi membawa resepi tersebut ke Amerika Syarikat dan berjaya membuktikan kekuasaan mereka.
f. Kejelasan peranan dalam setiap komuniti.
Yahudi, walau di mana mereka berada, mereka tetap jelas dengan peranan yang perlu dimainkan.
Apabila mereka tahu peranan dan jelas matlamat, tindakan mereka tindakan mereka dilihat seolah-olah sama dan seperti dirancang.
Di sinilah punca peranan yang digerakkan oleh organisasi komuniti Yahudi.
Dalam komuniti, setiap individu tahu bahawa mereka perlu menguasai akademik hingga ke tahap tertinggi. Oleh itu, kebanyakan mereka akan berjaya mencapai tahap terbaik dalam akademik.
Apabila perhimpunan sosial dilakukan, setiap komuniti mempunyai hasil graduan masing-masing yang akhirnya menyumbang pada bilangan profesional dan pemilik perniagaan yang tinggi.
g. Mengamalkan kebajikan atau sedekah kepada keperluan bangsa.
Yahudi amat mementingkan hal ini sebagai satu timbal balik atas apa yang telah diterima dari bangsanya.
Masyarakat tradisional Yahudi mendermakan (istilah yang digunakan oleh mereka ialah Tzedakah) minimum 10 peratus dari pendapatan mereka untuk kebajikan bangsa.
Dalam senarai majalah Business Week pada tahun 2006 di bawah tajuk The 50 Most Generous Philanthropists, seramai 15 dermawan Yahudi disenaraikan dalam senarai tersebut. Walaupun populasi Yahudi di Amerika hanya dua peratus sahaja, tetapi mereka menguasai 30 peratus dari senarai dermawan di Amerika.
v. Daya akademik
Individu yang bijak dalam bidang Matematik dan Fizik adalah individu yang bagus dalam penguasaan dimensi otak kiri.
Seorang individu yang cemerlang otak kiri dan mahir dalam bidang ilmu matematik serta fizik adalah seorang yang bijak dalam membuat keputusan.
b. Bijak disebabkan faktor genetik
Ramai pengkaji Yahudi berpendapat mereka bijak disebabkan oleh faktor genetik dan sebilangan pengkaji lain menolak pendapat ini.
Pengkaji teori sosial Britain iaitu Dr Charles Murray berpendapat Yahudi sememangnya bijak kerana mewarisinya secara turun-temurun.
Kajian beliau mendapati purata nilai IQ Yahudi adalah tujuh hingga 15 mata lebih tinggi berbanding kaum lain dan mereka melepasi ujian IQ dengan kadar yang luar biasa. Kadar IQ normal untuk populasi Amerika ialah sekitar 100.
c. Amat menekankan hasil modal insan berteraskan kemampuan akal
Fokus bangsa Yahudi menjurus kepada menghasilkan “mental labour” seperti kapitalis dan usahawan berbanding “physical labour”.
d. Pendidikan menekankan aspek pemikiran
Aspek pendidikan di sekolah dan universiti khususnya milik Yahudi menanam pemikiran mengenai strategi, peluang dan pelaburan.
e. Mementingkan ilmu dan akademik
Setiap Yahudi digalakkan menguasai aspek akademik dan membentuk kejayaan dalam bidang sains dan ekonomi. Kebanyakan hartawan dan tokoh mereka telah mencapai tahap tertinggi dalam pendidikan dan pembelajaran.
f. Pengukuran daya akademik dan kepintaran Yahudi
Dapat diukur melalui pencapaian mereka dalam akademik atau kejayaan dalam bidang yang diceburi.
vi. Daya penyelidikan
a. Membina penyelidikan kemahiran ekonomi
Situasi diaspora telah banyak mengajar Yahudi. Dalam membentuk kemahiran ekonomi yang telah dinyatakan di atas, mereka telah membentuk organisasi bimbingan.
b. Menyumbang dalam bidang sains dan teknologi.
Yahudi khususnya melalui negara ‘haram’nya Israel memberi sumbangan yang besar dalam penyelidikan sains dan teknologi.
Bidang yang mereka ceburi ialah sains genetik, perubatan, pertanian, sains komputer, elektronik, optik, kejuruteraan dan industri teknologi tinggi yang lain.
Mereka amat memfokuskan kepada bidang industri berteknologi tinggi.
c. Penyelidikan dalam bidang ketenteraan
Israel amat terkenal dalam penyelidikan teknologi persenjataan.
Antara produk yang dihasilkan bermula dari submachine guns biasa seperti Uzi hinggalah kepada sistem pertahanan anti-ballistic termaju.
d. Penyelidikan dalam bidang pertanian.
Bentuk muka bumi dan cuaca yang kering di Israel, ia mendorong pada penyelidikan dan penghasilan ciptaan terkini dalam teknologi pertanian.
Hasil teknologi Yahudi dalam bidang ini antaranya adalah kaedah takungan air untuk tujuan pengairan, pencernaan anaerobic, penyelidikan paras kandungan garam, baja kompos dan kejuruteraan genetik pertanian termaju.
e. Penyelidikan dalam bidang perubatan.
Israel juga terkenal dalam kemajuan dan revolusi penyelidikan perubatan.
No comments:
Post a Comment