Friday, March 25, 2011

Metod Asas Pembelajaran Manusia

Firman Allah :


"Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibu kamu dengan keadaan tidak mengetahui sesuatupun; dan dia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (akal fikiran); supaya kamu bersyukur."

(Surah Al-Nahl 16:78)

Berdasarkan ayat di atas, manusia memulakan proses pembelajarannya melalui kaedah pendengaran, kemudian melalui proses melihat seterusnya menggunakan akal untuk menaakul dan berfikir. Oleh itu, pembelajaran manusia bermula apabila manusia itu mampu untuk mendengar.

Jika diletakkan dalam bentuk situasi :

1. Manusia boleh mendengar sejak berada di alam rahim lagi. Jadi, permulaan untuk mengajar anak-anak dengan ayat-ayat Allah dan hikmah bermula ketika bayi di dalam kandungan.

Rujukan : http://www.birthpsychology.com/lifebefore/fetalsense.html


Listening and Hearing

Although a concentric series of barriers buffer the fetus from the outside world--amniotic fluid, embryonic membranes, uterus, and the maternal abdomen--the fetus lives in a stimulating matrix of sound, vibration, and motion. Many studies now confirm that voices reach the womb, rather than being overwhelmed by the background noise created by the mother and placenta. Intonation patterns of pitch, stress, and rhythm, as well as music, reach the fetus without significant distortion. A mother's voice is particularly powerful because it is transmitted to the womb through her own body reaching the fetus in a stronger form than outside sounds. For a comprehensive review of fetal audition, see Busnel, Granier-Deferre, and Lecanuet 1992.

Sounds have a surprising impact upon the fetal heart rate: a five second stimulus can cause changes in heart rate and movement which last up to an hour. Some musical sounds can cause changes in metabolism. "Brahm's Lullabye," for example, played six times a day for five minutes in a premature baby nursery produced faster weight gain than voice sounds played on the same schedule (Chapman, 1975).

Researchers in Belfast have demonstrated that reactive listening begins at 16 weeks g.a., two months sooner than other types of measurements indicated. Working with 400 fetuses, researchers in Belfast beamed a pure pulse sound at 250-500 Hz and found behavioral responses at 16 weeks g.a.--clearly seen via ultrasound (Shahidullah and Hepper, 1992). This is especially significant because reactive listening begins eight weeks before the ear is structurally complete at about 24 weeks.

These findings indicate the complexity of hearing, lending support to the idea that receptive hearing begins with the skin and skeletal framework, skin being a multireceptor organ integrating input from vibrations, thermo receptors, and pain receptors. This primal listening system is then amplified with vestibular and cochlear information as it becomes available. With responsive listening proven at 16 weeks, hearing is clearly a major information channel operating for about 24 weeks before birth.

2. Penglihatan manusia yang normal berkembang pesat sejurus selepas dilahirkan. Melalui penglihatan, banyak perkara boleh dipelajari oleh manusia. Dengan penglihatan juga, manusia boleh membuktikan apa yang didengar serta mengambil iktibar terhadap apa yang berlaku.

3. Fungsi akal fikiran (hati) terbentuk melalui data-data dari didikan, pendengaran, penglihatan, sentuhan dan pengalaman yang diperolehi. Minda kanak-kanak umpama 'span' kering yang mampu menyerap air dengan cepat. Segala maklumat yang diperolehi dari pembelajaran dunianya akan disimpan dalam memori fikiran. Data-data ini akan disimpan sehingga mereka mencapai ke tahap mind control iaitu mumayyiz di mana mereka boleh membezakan antara yang bersih dan yang kotor, yang baik dan yang buruk. Pemikiran manusia terus diperkasa dengan input yang diperolehi hingga mereka mencapai tahap akil baligh atau kesampaian akal. Di tahap akil baligh ini, seseorang individu itu mampu berfikir dalam 4 dimensi holistik insan iaitu spiritual, akal, emosi dan jasmani seterusnya membina kematangan dalam menjalani kehidupan.


No comments:

Post a Comment