Wednesday, August 5, 2009

Hipnosis - Terokai kehebatan minda ciptaan Allah.


Bermula seminggu yang lepas, saya mula mendalami dan membuat pembacaan asas tentang ilmu hipnosis. Ia sebagai satu alat yang saya rasa perlu ada pada diri saya selaku pendidik dan trainer.

Hipnosis adalah satu kaedah yang dicipta untuk mencapai minda separa sedar kita secara langsung. Ia juga merupakan satu seni untuk memahami manusia di samping ilmu NLP. Istilah hypnosis mula diperkenalkan pada tahun 1842 oleh Dr. James Braid dan kini ia telah berkembang menjadi satu ilmu dan kaedah modern hypnotism. Hipnosis juga telah diaplikasikan dalam aspek klinikal iaitu Modern Clinical Hypnotheraphy dan boleh dipelajari hingga ke peringkat doctorate program.

Kemahiran hipnosis penting untuk kita menguasai minda separa sedar. Minda separa sedar atau sub conscious mind kita amat berkuasa dan boleh dimanipulasikan serta diprogramkan. Secara umumnya, minda separa sedar menguasai 88% dari keseluruhan minda manakala minda sedar hanya mewakili 12 % sahaja. Minda separa sedar berfungsi secara senyap dari dalam walaupun kita sedang melakukan sesuatu perbuatan secara sedar.

Jika kita membaca kajian mengenai otak manusia, kita akan menemui bahawa otak manusia berfungsi menggunakan tenaga elektrik dan arus elektrik tersebut bergerak melalui gelombang. Berdasarkan kajian juga, kita boleh memindahkan gelombang tertentu khususnya kepada orang yang dekat dengan hati kita. Contohnya ibubapa kepada anak. Ia boleh berlaku dalam konteks terkawal dan luar kawal. Oleh itu, dalam proses hipnosis, gelombang tertentu dihantar atau istilahnya "disaran/saranan" ke dalam minda separa sedar untuk memandu pesakit atau klien. 

Kebanyakan orang menganggap hipnosis adalah pukau. Ia sebenarnya adalah satu ilmu atau alat yang terbukti secara saintifik yang berkaitan dengan minda manusia. Ia juga tidak menggunakan ayat atau mentera tertentu. Hipnosis hanya boleh dilakukan dengan keizinan dan kehendak individu yang melalui proses hipnosis tersebut. Ini kerana ia memerlukan daya fokus yang tinggi oleh pihak yang dihipnosis. Oleh itu, hipnosis tidak akan berlaku kepada individu yang dalam keadaan khayal atau mabuk.

No comments:

Post a Comment