Sunday, August 9, 2009

Mengambil iktibar dari bangsa-bangsa berjaya 2 (Bangsa Yahudi)

sambungan dari Post yang lepas Mengambil iktibar dari bangsa-bangsa berjaya 1.

Yahudi merupakan salah satu bangsa yang wujud dalam tamadun manusia dan masih kekal hingga ke hari ini. Menurut sesetengah ulama’, nama Yahudi timbul selepas kebangkitan Nabi Muhammad SAW kerana mereka kufur dan enggan patuh kepada kerasulan Baginda. Sebelum itu, bangsa ini telah lama wujud dan mereka dikenali sebagai Bani Israel yang menggambarkan mereka adalah generasi keturunan dan pengikut Nabi Yaakub AS yang juga dikenali dengan nama Israil dalam bahasa Ibrani yang bermaksud “Hamba Allah”.

Sejarah mencatatkan bahawa bangsa Yahudi merupakan kaum yang sentiasa ditindas, dihalau dan ditekan disebabkan oleh sifat mereka yang sombong, angkuh, tidak setia, tidak mengenal erti berterima kasih serta melampau hingga mereka menjadi bangsa yang dilaknat Allah SWT. Sikap negatif ini timbul kerana mereka berpegang teguh dan yakin bahawa mereka adalah anak-anak Allah selaku kelompok istimewa di muka bumi manakala bangsa-bangsa lain adalah binatang berupa anjing dan babi. Oleh itu, sepanjang tentetan masa, peristiwa-peristiwa yang berlaku sepanjang zaman semenjak zaman Nabi Musa AS sehingga kurun-kurun selepasnya sampai pada sekitar Perang Dunia Pertama menyaksikan mereka dijajah, diusir dan dibunuh. Situasi ini menyebabkan Arnold Toynbee menggelarkan peradaban Yahudi sebagai “arrested civilization” (peradaban yang tertawan). Sebenarnya perkara ini telah dijelaskan oleh Allah SWT di dalam Al-Qur’an melalui firmanNya:

“Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika Tuhanmu memberitahu: Bahawa sesungguhnya Dia akan menghantarkan kepada kaum Yahudi itu, (terus menerus) hingga hari kiamat, kaum-kaum yang akan menimpakan mereka dengan azab sengsara yang seburuk-buruknya (disebabkan kejahatan dan kekufuran mereka). Sesungguhnya Tuhanmu amat cepat azab seksaNya dan sesungguhnya Dia juga Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”
(Surah al-A’raaf; 7:167)

Dari peristiwa sejarah yang panjang, bangsa Yahudi dikatakan sebagai bangsa tanpa negara kerana mereka hidup berpindah-randah. Selepas belajar dari pengalaman pahit ditindas dan dibunuh walaupun itu berlaku disebabkan oleh sikap mereka sendiri, mereka akhirnya merampas bumi Palestin dan Baitul Maqdis, tempat suci ketiga umat Islam dari tangan umat Islam dan mendudukinya secara haram. Akhirnya, dengan kuasa yang mereka miliki dan kelemahan umat Islam, mereka berjaya mengisytiharkan bumi Palestin sebagai sebuah negara yang dinamakan Israel. Bertitik tolak dari peristiwa itu, mereka terus mengukuhkan kedudukan dan kekuasaan untuk menguasai dunia dengan strategi dan kepintaran yang dimiliki.

Rasional keperluan mengambil iktibar dari bangsa Yahudi :

Walaupun Yahudi adalah bangsa yang dibenci oleh umat Islam dan mereka banyak melakukan kekejaman ke atas umat Islam khususnya di Palestin, tetapi itu tidak bermakna kita tidak boleh mengambil iktibar dari kejayaan mereka. Ini kerana setiap ilmu dan perkara yang baik itu sebenarnya adalah milik umat Islam dan mereka berhak untuk menguasainya. Selain itu, Islam sentiasa menekankan supaya umatnya sentiasa berfikir dan mengambil pengajaran sebagai asas untuk terus berjaya. Berikut adalah beberapa rasional kenapa bangsa Yahudi dipilih sebagai contoh bangsa berjaya:
i. Bangsa Yahudi memiliki jumlah warga yang kecil jika dibandingkan dengan seluruh penduduk dunia dan mereka hidup terpisah di pelbagai negara. Tetapi keadaan tersebut tidak menghalang mereka menonjol dengan berjaya dalam pelbagai bidang dan menguasai pelbagai elemen di seluruh dunia seperti penguasaan dalam sistem ekonomi.
ii. Mereka sememangnya menonjol sebagai bangsa yang hebat dalam pelbagai bidang ilmu khususnya dalam bidang sains, sosial dan ekonomi. Ramai tokoh terkenal lahir dari bangsa ini seperti Albert Einstein, Karl Marx dan Lenin.
iii. Penguasaan pelbagai bidang ilmu membentuk nilai intelektual yang tinggi bagi bangsa Yahudi. Mereka memiliki kebijaksanaan fikiran dan tergolong sebagai bangsa yang genius.
iv. Kebanyakan teknologi dan hasil penciptaan yang diguna pakai secara meluas hari ini seperti cip pemproses komputer, aplikasi internet, dan telefon bimbit adalah diasaskan atau dihasilkan oleh syarikat milik Yahudi.
v. Kejayaan bangsa Yahudi dalam bidang utama seperti ekonomi, sains dan teknologi mendorong keperluan untuk mengkaji bagaimana mereka boleh berjaya sedangkan mereka adalah manusia biasa seperti manusia lain.
vi. Sejarah lampau yang tragis dan diaspora di pelbagai negara membentuk nilai survivalis dan tidak menjadi penghalang kepada mereka untuk bersaing dan berjaya.

No comments:

Post a Comment