Sunday, August 9, 2009

Mengambil iktibar dari bangsa-bangsa berjaya 1


Sebelum ini, saya pernah membuat bacaan dan penyelidikan asas untuk tujuan penulisan buku kepada sebuah pertubuhan atas tajuk cadangan iaitu "Mengambil iktibar dari bangsa-bangsa berjaya".

Oleh itu, bagi memanfaatkan ruangan ini, saya ingin berkongsi serba sedikit fakta asas untuk pengajaran dan renungan kepada diri kita sebagai perbandingan dengan kelompok bangsa berjaya tersebut. 3 bangsa utama telah dipilih sebagai kelompok teras untuk proses mengambil iktibar ini iaitu bangsa Yahudi, China dan Jepun. Kriteria utama kenapa bangsa-bangsa ini dipilih ialah kerana semua bangsa ini pernah mempunyai satu tamadun yang telah berjaya sebelum ini dan mereka masih kekal wujud serta mendominasi dunia hingga ke hari ini. Banyak tamadun di dunia pernah wujud sebelum ini tetapi kebanyakannya telah pupus atau tidak lagi menjadi peneraju ketika ini. Justeru, wajar untuk kita sama-sama mengkaji kenapa 3 bangsa utama yang saya sebutkan di atas masih terus mempunyai kuasa dan kekuatan serta kita perlu merenung jauh ke dalam diri kita bagaimana bangsa dan umat kini perlu belajar dari aspek positif mereka.

Post yang pertama ini adalah berkaitan sedikit maklumat asas tentang bangsa Yahudi. Walaupun umat Islam amat sensitif dengan bangsa ini, dari sudut yang lain kita juga perlu melihat dari aspek positif bagaimana mereka mampu menjadi bangsa yang mendominasi suasana hari ini :

FAKTA-FAKTA MENARIK TENTANG BANGSA YAHUDI

Ø Sekurang-kurangnya 173 orang Yahudi dan separa Yahudi (secara keturunan) telah dianugerahkan Anugerah Nobel (Nobel Prize) antara tahun 1901 hingga 2006. Jumlah ini mewakili 23 peratus dari keseluruhan penerima anugerah dari seluruh dunia. Pecahan penerimaan anugerah berdasarkan bidang adalah seperti berikut:

BIL

BIDANG

JUMLAH PEMENANG

PERATUSAN BERBANDING PENERIMA SEDUNIA (%)

1.

Kimia

29

19

2.

Ekonomi

22

38

3.

Kesusasteraan

13

13

4.

Keamanan

9

10

5.

Fizik

47

26

6.

Fisiologi atau Perubatan

53

28

Sumber: http://www.jinfo.org/Nobel_Prizes.html

Ø Populasi Yahudi membentuk jumlah 0.25 peratus dari keseluruhan populasi penduduk dunia dan dua peratus dari populasi penduduk Amerika Syarikat.

Ø Bangsa Yahudi merupakan bangsa tertua di dunia yang dianggarkan telah wujud lebih dari 3000 tahun yang lalu. Dalam jangka masa yang panjang ini, bangsa Yahudi telah menduduki pelbagai tempat di seluruh dunia dan telah memberi kesan dalam banyak ketamadunan manusia.

Ø Wilayah pendudukan Israel mempunyai nisbah tertinggi di dunia berkaitan kadar antara pemegang ijazah dan jumlah populasi penduduk. “Israel has the highest ratio of university degrees to the population in the world.

Sumber: Jewish Federation of the North Shore –

http://northshore.ujcfedweb.org/page.html?ArticleID=43769

Ø Israel menduduki tangga peratusan pemilikan komputer peribadi per kapita tertinggi di dunia.

Ø Sheldon Andelson 73, dari Amerika Syarikat merupakan Yahudi terkaya (berdasarkan maklumat www.haaretz.com) dan orang keenam terkaya di dunia dalam senarai The World's Billionaires dengan harta berjumlah USD 26.5 bilion seperti yang disenaraikan oleh Forbes.com bagi tahun 2006. Beliau merupakan anak seorang pemandu teksi di Boston dan memulakan perniagaan pada umur 12 tahun sebagai penjual surat khabar bermodalkan USD 200 yang dipinjam daripada bapa saudaranya.



No comments:

Post a Comment